Blogg

Sum møter morgendagens utfordringer med PowerOffice Go og Kravia i ryggen

Sum møter morgendagens utfordringer med PowerOffice Go og Kravia i ryggen

Publisert 28.05.2021

Blogg

Sum møter morgendagens utfordringer med PowerOffice Go og Kravia i ryggen

Sum møter morgendagens utfordringer med PowerOffice Go og Kravia i ryggen

Publisert 28.05.2021

– Fremover vil det bare bli viktigere å kunne tilby integrerte løsninger, slik at flere interne prosesser går automatisk og ikke opptar unødvendig tid fra de ansatte, sier Tomas Lønsethagen, autorisert regnskapsfører for Sum Regnskap. Sum er et regnskapsbyrå som strekker seg for å være mer enn «bare» regnskap: Ved å engasjere seg dypt i […]

– Fremover vil det bare bli viktigere å kunne tilby integrerte løsninger, slik at flere interne prosesser går automatisk og ikke opptar unødvendig tid fra de ansatte, sier Tomas Lønsethagen, autorisert regnskapsfører for Sum Regnskap.

Sum er et regnskapsbyrå som strekker seg for å være mer enn «bare» regnskap: Ved å engasjere seg dypt i driften til kundene sine, er målet at kundene skal glemme at Sum er innleid, og føles som deres egne, inhouse regnskapssjefer.

Og ikke minst: de er 100% skybaserte.

For den kanskje største utfordringen for regnskapsbransjen i dag, slik regnskapsførerne i Sum ser det, er å holde følge med digitaliseringen: Ting skjer hurtig, og når stadig mer blir automatisert, er det helt avgjørende å holde følge.

Ved å ha de mest moderne og automatiserte prosessene og verktøyene, kan Sum bruke mindre tid på manuelle oppgaver, og mer tid på å yte som rådgivere og konsulenter. For med mange baller i lufta samtidig, handler alt om å jobbe effektivt; å levere riktige og oppdaterte tall så fort kunden ber om det.

– Og da kan man ikke ha mange tunge, manuelle prosesser i flere forskjellige systemer; da blir det umulig å snu seg raskt og finne gode løsninger, noe vi er helt avhengig av, sier Tomas.

Lar systemene gjøre jobben

En av de største utfordringene Sum løser for kundene sine, er å sikre at fakturaene de sender ut blir betalt. For prosessen med å inndrive utestående betalinger blir fort tungvinte og tidkrevende for kunder som helst vil bruke tiden på å utvikle egen virksomhet.

– Så den innkrevingen, den fikser vi. Kravia gjør den saken veldig enkel ved å automatisere prosessene som jeg ellers måtte gjort manuelt. Det betyr mindre risiko for menneskelige feil, og ikke minst at jeg kan bruke tiden min mer effektivt andre steder, sier Tomas.

Det er kun et par tastetrykk som skal til før integrasjonen mellom Kravia og det skybaserte regnskapssystemet PowerOffice Go er koblet på, og du er i gang med umiddelbart god oversikt rett i regnskapssystemet. På denne måten slipper man å jobbe i flere systemer for å ha full innsikt i alle krav.

Her forklarer Tomas at stort sett alt han gjør i arbeidshverdagen som regnskapsfører, blir gjort i PowerOffice Go: Det være seg bilagsføring, inn- og utgående faktura, oppfølging av kundefordringer, posteringer, rapportering, og ikke minst en tett og kontinuerlig dialog med kunder: alt skjer på ett sted.

– Spesielt den kundedialogen er viktig for å gi et godt regnskap. For det er noe som heter at vi ikke skal gi 100% nøyaktige tall med én gang, men at godt nok er godt nok. På den måten kan vi samarbeide videre om å utvikle, forbedre og rette på tallene fortløpende, og PowerOffice Go er da plattformen hvor vi jobber sammen i sanntid, og kaster ball oss imellom.

PowerOffice Go på tvers av virksomheten

Da er det også en enorm fordel at PowerOffice Go enkelt kan brukes sammen med andre systemer – som Kravia – som forenkler hverdagen. Det inkluderer også blant annet en enkel lønnsmodul som har alle lønnsarter, og er avansert nok til å håndtere alt som må rapporteres til myndigheter, og et prosjektregnskap som er enkelt å skreddersy til egne behov.

I sum betyr det et variert og mangefasettert system, med integrasjoner som kan strekke seg på tvers av virksomhetens behov, og som samtidig er enkelt for alle i bedriften å bruke og å navigere seg i.

Her legger Tomas at han også ser det som en stor fordel at Kravia også fungerer som en slags samhandlingsportal i seg selv, hvor han kan samarbeide med ansatte i Kravia om å løse mer krevende saker, og hvor kunder også kan stille spørsmål direkte.

– Men til syvende og sist skal kunden bare få inn pengene sine, og ikke måtte tenke noe mer på det, sier Tomas og avslutter:

– De aller fleste kundene våre vet ikke engang at de har Kravia, og det er akkurat slik det skal være.

Universets supreste regnskapssystem