Fra garasje til konsern med PowerOffice Go

Del artikkel:

Den italienske merkevaren Macron er leverandør av klubbutstyr til alle typer idrett. På verdensbasis har Macron godt over 100 «show-rooms», kalt Macron Stores. I 2013 åpnet Norges første Macron Store dørene i Haugesund – som i dag er hovedkontor og representerer én av syv Macronforhandlere i Norge.

Macron i Norge har nemlig vokst til å bli et konsern som i 2018 omsatte for 50 millioner kroner – et resultat av brennende interesse, et par tilfeldigheter, og sist men ikke minst; utallige dugnadstimer.

Martin Fauskanger er daglig leder, og har vært med på det norske «Macron-eventyret» siden oppstarten – og litt før.

Det hele startet i en garasje på Vormedal

I 2008 bestemte en kompisgjeng på fire seg for å etablere Haugaland fotballklubb. Blant disse var Martin – en usedvanlig blid bergenser, forvillet til Haugalandet. Martin forklarer hvordan en tidlig utfordring viste seg å være en gyllen forretningsmulighet:

– Vi startet opp i en garasje på Vormedal. Det tok ikke lange tiden før vi oppdaget at det var vanskelig å få tak i tøy og utstyr. Vi valgte derfor å ta saken i egne hender, og startet opp Skandinaviske Sportsservice DA (SSDA) i 2009 for å importere tøy og utstyr.

Det viste seg at neste utfordring, eller mulighet, var like om hjørnet.

Tilfeldighetenes muligheter

SSDA hadde nemlig inngått en avtale med ABM for leveranse av produkter, og signerte i 2010 en klubbavtale med Hokksund fotballklubb. Hokksund Fotballklubb bruker rødt og gult i sin profil – farger ABM ikke hadde i sitt sortiment.

– Vi søkte da etter «red and yellow sportswear» på Google, og Macron havnet øverst på listen over søkeresultat. Vi sendte en e-post for å høre om vi kunne få kjøpe produktene deres.

Like enkelt som dette søket kom svaret fra Macron. «Ja». SSDA ble med det eksklusiv distributør av merkevaren i Norge, og har fra det tidspunktet hatt en veldig spennende utvikling.

Fra bank til butikk

Men alt har sin pris, og arbeidet som ligger bak utviklingen er ikke til å kimse av.

I dag er SSDA blitt til Skandinavisk Sportsimport AS (SSI). Arbeidet med å bygge opp bedriften har krevd tusenvis av dugnadstimer – parallelt med «vanlige» jobber for de fire gründerne.

– Det var den eneste måten å gjøre det på uten kapital.

Det lokale gjennombruddet kom i 2012. Allerede året etterpå åpnet den første butikken – rett ved Risøybroen, hvor Shabby Records i dag holder hus. Da var det inngått 20 klubbavtaler, inkludert Haugar SK, Bryne FK og Norges Basketballforbund.

– Da jobbet jeg i Danske Bank, som på den tiden lå i Haraldsgata 90 – bygården sør i Haraldsgata. Jeg husker godt da det kom varer til butikken. Da ble slipset kastet bak på ryggen før jeg løp bort for å pakke opp varene – noen ganger 90 kolli.

Det sier seg kanskje selv at dette i lengden ikke var forenelig med bankjobben, i tillegg til familieliv. Martin sa derfor opp jobben, og ble i 2013 den første fulltidsansatte i butikken.

Etter det kan man trygt si at det har det gått «slag i slag».

– I 2014 fikk vi inn en ny investor som løftet oss til å bli en ordentlig bedrift. Vi signerte avtaler med FK Haugesund og Sandefjord – de første nasjonalt store klubbene vi hadde. Samme år åpnet vi Macronforhandlere i Bergen, Levanger, Kristiansand og Oslo, og ved årets utløp hadde vi signert 100 klubbavtaler på landsbasis.

«Det har vært fotball hele livet»

Uten interesse for sport ville sannsynligvis arbeidet med å bygge opp Macron i Norge vært skrinlagt for lengst. Og når det kommer til sport, er det hovedsakelig fotball som står høyt i kurs for Martin:

– Jeg har gått på HTG og spilt i de fleste klubbene lokalt. Det har vært fotball hele livet.

Martin forklarer at han som liten, som veldig mange andre fotballinteresserte, drømte om å bli profesjonell fotballspiller. Alternativt politimann.

Men både fotball- og politikarriere ble skjøvet til side til fordel for utdannelse som sykepleier, et yrke han delte med sin kone. Utfordringene knyttet til å kombinere familieliv med at begge parter skulle jobbe turnus gjorde derimot at Martin valgte å skifte beite – og endte som nevnt opp i Danske Bank.

– I Danske Bank fikk jeg autorisasjon som finansiell rådgiver, og det er der jeg har lært mest om økonomi. Men jeg lærte også å snakke med mennesker.

Ingen av delene er dumt å vite noe om når man skal drive butikk. I hvert fall ikke hvis man først slår på stortromma og går inn for å drive en kjede av butikker. For det er nettopp det denne idéen fra garasjen har vokst frem til å bli – et konsern med hele 6 datterselskaper fordelt i landet, med hovedkontor i Karmsundgata 178 i Haugesund.

«Vi er Macron i Norge»

Veksten SSI har opplevd er langt ifra tilfeldig – den er heller et resultat av målrettet strategisk arbeid. Franchiseordninger har spilt en sentral rolle for de ulike Macronforhandlerne lokalisert rundt om i landet – fra Oslo i øst til Bergen og Stavanger i vest, og fra Kristiansand i sør til Levanger i Midt-Norge.

– Investorer fortalte oss at dette var den beste måten å gjøre det på. Vi fant personer vi mente var en god match for å selge Macron, og lot disse bygge opp merkevaren i sin egen butikk. Det gir eierskap.

Og når vi først er inne på dette med eierskap forklarer Martin at det frem til i fjor var franchisetakerne som eide butikkene. Men, da SSI fikk ny majoritetseier i 2017, ble stordriftsfordeler og sentralisering sett nærmere på. Det medførte at Macronforhandlerne ble kjøpt tilbake i 2018, og ifølge Martin kan vi forvente at siste steg i denne strategiprosessen gjennomføres i løpet av året:

– Vi kommer trolig til å fusjonere disse i løpet i år. Det vil gi oss fordeler vi ikke har i dag, og er en del av den helhetlige strategien for konsernet.

Klubbavtaler som kjernevirksomhet

Det er verd å nevne at Macronprodukter ikke lenger kun er tilgjengelig fra disse butikkene – da samarbeid er inngått med enkelte eksterne sportsbutikker. Ikke bare gir dette bedre tilgjengelighet av produktene, men det gir også SSI et enda bedre fotfeste i markedet:

– Vi samarbeider blant annet med Sport1, Anton Sport og Sport Norge for salg av Macron produkter. Men vi står likevel for all kundekontakt med klubbene, og det kommer vi aldri til å gi fra oss.

For det er nemlig avtaler med klubbene som er selve levebrødet – hvor det stadig jobbes for økt markedsandel.

«Full kontroll på hele næringskjeden»

Arbeidet med å øke antall avtaler i klubbmarkedet er med andre ord essensielt for den videre veksten av SSI. Og når avtalen først er landet, har bedriften gode kort på hånd:

– I og med at vi opererer med klubbavtaler, er kundene nødt til å handle sine klubbprodukter hos oss hvis vi har en avtale med gjeldende klubb. Om noen for eksempel skal ha tak i en Haugar-genser må den kjøpes av oss, siden vi har avtale med Haugar. De får ikke tak i denne genseren en annen plass.

Martin forteller videre at de heller ikke trenger å bekymre seg for handelslekkasjer, på grunn av den eksklusive norgesavtalen med Macron:

– Fordelen vår er at vi eier og har full kontroll på hele næringskjeden, noe som gjør at vi ikke opplever noen form for handelslekkasje.

Det er enkelt å forstå at dette er verdifullt når leddene i næringskjeden forklares nærmere; fra design i Italia, produksjon i Østen, og til bestilling, utpakking, trykking, salg og levering i Norge. Samtidig er det fort gjort å tenke at logistikken rundt det hele er omfattende og tidkrevende, en tanke Martin er rask med å legge død:

– Produksjonen skjer på bakgrunn av budsjetter – og ikke bestillinger. Det betyr at en stor idrettsklubb kan få varer levert uken etter at de fant ut at de hadde behov for de. Det gjør oss ikke rimeligst i bransjen, men det gjør oss definitivt best på det konseptuelle.

Sentralisering som fungerer

At prosessen fra produksjon og frem til varene er levert til riktig butikk går såpass raskt er ikke bare positivt for klubbkundene, men også for hver enkelt butikk:

– Fordi alt går så raskt trenger vi ikke store lager i butikkene våre. Vi sparer areal, og det å ikke sitte på store lagervolum gjør at omløpstiden på varene blir kort.

De har likevel et sentrallager i Kristiansand, hvor også trykking og kundesenter nylig er blitt sentralisert til:

– Nytt av 2019 er at store jobber trykkes der og blir distribuert til butikk etterpå. Det har gjort at vi kan bruke mer tid på å drive med salg fremfor logistikk. Innkommende og utgående kundeservice er også lagt til Kristiansand, hvor vi blant annet har én person ringer ut for å kartlegge markedet. Deretter deles denne informasjonen som leads til selgerne vi rundt omkring i landet – hvor den lokale selgeren tar kontakt med potensielle kunder.

Martin virker fornøyd, med god grunn, når han tillegger:

– Vi fikk kundesenteret rundt jul i fjor. Tiltakene vi har gjort den siste tiden for å effektivisere driften har gitt meg en helt ny hverdag. Nå kan jeg innimellom gjøre ting som ikke har med jobb å gjøre.

«Vi vil automatisere mest mulig»

Tiltakene som har blitt satt i verk for å effektivisere driften er forresten ikke begrenset til sentralisering. Med en totaleid næringskjede kan SSI nærmest velge og vrake når det gjelder prosesser for digitalisering, hvor det store spørsmålet er hva som skal prioriteres:

– Vi vil automatisere mest mulig, og det er «nok å ta av».

Som et av de første stegene har digitalisering av regnskapet blitt igangsatt. I den forbindelse kom Hagland Finans inn i bildet høsten 2018, og har overtatt alle regnskapsfunksjoner:

– Hagland Finans har blitt vår økonomiavdeling. Vi ville ha et skybasert og fremtidsrettet regnskapssystem, og valgte derfor å få alt over i PowerOffice Go. Det aller meste går av seg selv, og det er utrolig behagelig.

Det er ikke uvanlig at effektene fra slike tiltak gir mersmak, noe som også gjelder for Martin og SSI. De har nemlig valgt å kombinere PowerOffice Go med Multicase – nettbutikkløsning og forretningssystem i ett – noe som er forventet å kunne gi store konkurransefortrinn:

– Dette blir som et CRM-system for oss, og vi kommer til å ha full oversikt over de viktige tingene – inkludert økonomi, varer, og kunder. Slik innsikt gjør at vi kommer til å ligge langt fremme, og dette skal vi benytte oss av i fremtiden.

«Innen 3 år er vi størst»

Det mangler altså ikke på planer for fremtiden. Kanskje ikke så rart, når vi ser tilbake på veien som er tilbakelagt for Macron i Norge. Med all grunn til å være stolt drar Martin opp et mål som ble satt i 2012:

– Målet var å ha 100 klubbavtaler i 2018.

Dette kan sies å være et beskjedent mål sammenlignet med hva som viste seg å være mulig – SSI nærmet seg nemlig 300 (!) klubbavtaler i 2018. I dag har dette tallet passert 320, og planen er ikke å slakke ned med det første:

– Vi har sagt at vi skal være den ledende innenfor klubbsegmentet i Norge. Med fare for å virke kjepphøy tror jeg vi er størst innen 3 år, og at vi kommer til å ha 250 millioner i omsetning innen 2023.

Klar til å prøve PowerOffice Go?

Publisert 22.05.2019