Ett konsern – én regnskapsløsning

PowerOffice Go har gitt konsernet en helt annen kontroll, oversikt og fleksibilitet.

Publisert 10.09.2016

PowerOffice Go gir oss fleksibilitet og presisjon

Dette sier Kay-Roger Pettersen, daglig leder og eier av Acustus. Et konsern som fjor høst innførte det hel-digitale, skybaserte regnskapssystemet PowerOffice Go. Allerede nå ser han hvordan tilgjengelighet og presisjon har gitt konsernet – og de respektive datterselskapene – en helt annen kontroll, oversikt og fleksibilitet.

– Vi er ikke blant dem som bruker mest penger på markedsføring. Vi lever godt på vårt gode navn og rykte. Vår visjon er å være kundenes førstevalg. Da må vi levere. Skal vi være en aktør å stole på er det essensielt at vi forstår våre kunders behov. Stikkord i denne sammenhengen er effektivitet, kompetanse, kvalitet og pålitelighet. Presise leveranser til avtalt pris er vårt varemerke. I den sammenhengen er et oppegående og moderne regnskapssystem ikke en fordel, det er en nødvendighet, sier Pettersen.

Tungindustri og mekanikk

Acustus holder til i Straumen, 15 kilometer nord for Fauske i Nordland, noen få hundre meter fra deres største kunde Elkem Salten. De betjener også annen tungindustri som Finnfjord, Norcem, LKAB, Nexans og Sekora. I tillegg bygger Acustus hydraulikken til mange nye fergekaier. En nisje de behersker stadig bedre. I dag har Acustus kontrakten på service og vedlikehold av så godt som alle de 90 fergeleiene i Nordland og Troms. Gjennom datterselskapene tilbyr virksomheten imidlertid ikke bare et bredt tjeneste- og produktspekter innenfor områder som sveiste stålkonstruksjoner, maskinering og industriell hydraulikk, men er også store innenfor salg, utleie og montering av plasthaller. Kan et godt rykte være årsaken til at det geografiske nedslagsfeltet til konsernet de siste årene har ekspandert kraftig?

– Vi får nå oppdrag både på Vestlandet og i Finnmark på grunn av anbefalinger etter vel gjennomførte jobber. Den geografiske spredningen og allerede omfattende prosjektregnskap – delt opp i fire selskaper – gjør at et hel-digitalt regnskapssystem i skyen er midt i blinken for oss. Våre nøkkelressurser i de ulike selskapene – og prosjektene – får begrenset tilgang til de respektive regnskapene og kan holde styr på hva som går ut og hva som kommer inn. Alt de trenger å gjøre er å logge inn med sin profil for å få automatisk tilgang på det de trenger og det nivået de har godkjenning for, sier Pettersen.

Enklere delegering

Dette i seg selv har gjort konsernlederens hverdag enklere. I dag kan han delegere «nedover» de regnskapsoppgavene som best er ivaretatt av den del-ansvarlige. Det er jo de som bokstavelig talt står i begivenhetens sentrum. Selv kan Pettersen følge med i detalj via få tastetrykk på lapp-toppen.

– Vi har jo delegert før også, men da med mye mer plunder, heft og lenge etter at begivenheten faktisk har skjedd. Nå skjer alt i sanntid. Bilag og transaksjoner manifesterer seg i regnskapet på sekunder og jeg kan logge meg inn, velge selskap – eller det gitte prosjektet – og få full oversikt i et tydelig og lettfattelig grensesnitt hvor det skulle være, sier Pettersen.

Kontroll gir høyere lønnsomhet

De to siste årene har konsernet omsatt for langt over førti millioner. Om omsettingen blir fryktelig mye høyere i år vil tiden vise. Det Pettersen imidlertid føler seg viss på er at han skal klare å skvise mer ut av det enkelte prosjektet gjennom bedre kontroll og oppdaterte data i sanntid. Med mange jern i ilden, 35 mann i brødet, fem selskaper å holde styr på og hard konkurranse fra alle kanter, handler det meste om å ta kloke, faktabaserte beslutninger til enhver tid.

– Kontrollen fører jo i seg selv til at alle får med alt i regnskapet. Da tenker jeg både på det som er lagt ned av timer og materiell. Før var vi avhengige av at den enkelte ansvarlige samlet alle bilagene i prosjektmappa si og leverte den over ved anledning. Med det ble det jo rom for menneskelige feil. Bilag glemmes. Bilag forsvinner. Bilag ødelegges. Med Poweroffice Go skjer dette i langt mindre grad. Om bilagene ikke skulle være elektroniske, kan man bare plukke opp telefonen, knipse et bilde og laste det rett opp. Enkelt, gjennomførbart og pålitelig. Rommet for feil minimeres og vi kan på en helt annen måte bruke tallene aktivt i driften. Du kan gjerne si at med PowerOffice GO har regnskapet vårt gått fra å være en «rapport» til å bli et styringsverktøy vi bruker daglig, avslutter Pettersen, som allerede har gjort seg store besparelser på regnskapsfører.

Foto Bård Selfors