– Vi elsker å løse utfordringer for kundene våre. Der finner du mye av motivasjonen og drivkraften vår, sier Lars Christian Wilhelmsen, gründer og daglig leder av Rocket Science of Marketing (ROCS).
ROCS holder til i flotte og lyse lokaler like ved Oslo Børs. Antall ansatte har vokst fra to til 18 på få år, og lokalene blitt utvidet i takt med veksten.
På en søyle midt i et av de store arbeidsrommene henger det synlige beviset på suksessen, diplomet fra Dagens Næringsliv som gir ROCS status som Gasellebedrift i 2018. Et av kriteriene for å oppnå Gaselle-status er en dobling av resultatet de fire siste årene.
ROCS ble etablert i 2014, og det gikk ikke lang tid før IT-gründerne opplevde voksesmerter.
– Vi startet på null. Det eneste vi hadde med i bagasjen var gode ideer om programvareløsninger for kundedialog og markedsføring. I tillegg hadde vi beholdt kundekontaktene fra tidligere virksomheter på 2000-tallet, forteller Wilhelmsen og forklarer den hurtige veksten selskapet har opplevd:
– Mye av dagens markedsføring er blitt digital med programvare som styrer hele kundereisen. Vår oppgave er å koble ulike systemer sammen, for eksempel systemene fra markeds- og IT-avdelingene. Markedet har virkelig fått sansen for løsningene vi tilbyr for å få dette til.
Etter oppstarten fikk ROCS store kunder innen forsikring, finans og telekom. Det begynte å komme inntekter, men problemet var at innbetalinger fra mange kunder dro ut i tid, noen ganger opp mot 90 dager.
– Butikken gikk bedre og bedre og vi ble stadig flere ansatte. Men staten venter ikke. Momsen må betales innen fristen. De ansatte skal ha lønn og andre løpende driftsutgifter må dekkes, sier Wilhelmsen.
– Hvordan løste dere de finansielle utfordringene?
– Midt i den mest intense vekstfasen skulle vi ideelt sett hatt en god buffer som ville gjort det lettere å vokse og utvikle bedriften.
– Vi oppdaget den langsiktige løsningen helt tilfeldig. Vi begynte å jobbe med Buffer fra Sparebanken Vest, og vi så fort at dette var en løsning som passet vår bedrift som hånd i hanske.
Som IT-mann og markedsteknolog ble Wilhelmsen imponert over hvor enkelt det var å ta i bruk Buffer.
– Noen få tastetrykk, elektronisk signering og vi var i gang. Buffer-teamet tok også kontakt underveis og spurte om vi trengte veiledning.
ROCS logget på buffer.no med sitt skybaserte regnskapssystem, PowerOffice Go.
– PowerOffice gir oss lett oversikt og innsikt, fungerer sømløst mellom oss og regnskapsfører, og gir oss full kontroll på fakturering og innbetaling, sier Wilhelmsen.
Regnskapssystemet snakker også direkte med Buffer. Etter en kjapp analyse av ROCS` utsendte fakturaer, ble en Buffer beregnet.
Etter etablering av bufferkontoen, ble pengene tilgjengelig. Prosessen er helautomatisk.
– Tiden da du måtte vente på innbetaling fra trege kunder for å kunne betale løpende utgifter er definitivt forbi, forklarer Beate S. Korsøen, partneransvarlig hos Buffer.
Hun legger til:
– Enkelt forklart leser systemet hvilke fakturaer du har sendt, og gir deg øyeblikkelig tilgang på pengene du snart får inn på konto.
Grant Thornton, som fører regnskapet for ROCS, ser på den pågående digitalisering i finansbransjen som en velsignelse for virksomheter i vekst.
– På generelt grunnlag vil jeg si at løsninger som frigjør kapasitet fra rutineoppgaver og gir større økonomisk handlingsrom, er en velsignelse for gründerbedrifter som da kan fokusere på viktigere ting, sier Helene Myhrer, ROCS rådgiver hos Grant Thornton. Hun slår fast:
– Skybaserte regnskapsprogrammer som PowerOffice Go, snakker direkte med bankene og gir oss i regnskapsbransjen mer tid og mulighet til rådgivning.
Med Buffer på laget har ROCS fått friheten til å satse enda hardere.
– Denne løsningen har gitt oss den friheten vi trenger og et større handlingsrom for å utvikle nye produkter og tjenester. Vår buffer er alltid tilgjengelig og vi kan bruke den når behovet for ekstra likviditet oppstår. På denne måten utvider vi vårt handlingsrom og kan gripe vekstmuligheter, slår Wilhelmsen fast.