Hjulene ruller litt smidigere med PowerOffice Go på laget
Hjulene ruller litt smidigere med PowerOffice Go på laget
Publisert 11.06.2018
Hjulene ruller litt smidigere med PowerOffice Go på laget
Hjulene ruller litt smidigere med PowerOffice Go på laget
Publisert 11.06.2018
Dette sier medeier og daglig leder Arne Simonsen i transportfirmaet Bergen Distribusjon Selskap som kjører små og store komponenter til, fra og mellom oljeindustriens mange baser langs kysten. Med fire biler og faste priser er det viktig å få viderefakturert alle utlegg fortløpende. Med PowerOffice Go på mobilen er ikke det lenger noe problem.
– Vi kjører bare for Bring. Punktum. Det har vi alltid gjort. Virksomheten er konsentrert rundt basetrafikk. I korte trekk handler det om å transportere komponenter til de ulike oljebasene, og dem i mellom. Det høres kanskje enkelt ut å bare ha én kunde, men sannheten er at oppdragene er ytterst forskjellige og i mange tilfeller komplekse, sier Simonsen.
Ansatte
Mill. omsetning
Konjunkturer går opp og ned
– For oss er kompleksiteten i driften stort sett knyttet til de uforutsigbare konjunktursvingningene i oljenæringen som sådan. Går det dårlig for oljeprodusentene, går det dårlig for oss. Nedgangstider og synkende aktivitet fører gjerne til innskrenkninger på antall turer mellom basene. Og akkurat det er det lite å gjøre noe med. Med nærmere tjue års erfaring har vi lært å tilpasse oss. Våre medarbeidere har alle dessuten en eierandel i selskapet og det gjør at forståelsen for økonomien – og hvordan selskapet drives – er stor og lojaliteten til avgjørelsene høy. Noe også det intuitive og meget tilgjengelige grensesnittet i PowerOffice Go bygger opp under. Det er bare å logge seg inn for alle og med et par tastetrykk har de full oversikt, sier Simonsen.
SpareBank 1 Regnskapshuset SR gir økt kundeverdi med PowerOffice Go
Vi ønsker å tilføre kundeverdi i alt vi gjør sier Are Andreassen, leder for produksjon i SpareBank 1 Regnskapshuset SR, region Hordaland. SpareBank 1 Regnskapshuset er tilstede i alle landsdeler og er Norges største regnskapsbyrå. Vi har spisskompetanse på alle felt innen regnskap. Vi har også et høyt kompetent rådgivermiljø som bidrar i mer komplekse prosesser som fisjon, fusjon, verdivurderinger og oppkjøp med mer. Det betyr at vi kan gi våre kunder skreddersydde regnskapsløsninger, høy kvalitet på leveransene og den beste rådgivning på alle områder. Med SpareBank 1 Regnskapshusets kompetanse og tjenester kombinert med PowerOffice Go sitt intuitive grensesnitt og data i sanntid har virksomheten et suverent utgangspunktet for oversikt og kontroll på daglig drift, økt lønnsomhet og mulighet for å ta gode strategiske valg avslutter Are Andreassen.
Kontroll på kvitteringer
– Sånn rent generelt kan vi vel trygt si at de aller fleste er dårlige til å ta vare på kvitteringer. På toppen av dette kan det gå flere uker mellom hver gang den respektive bilen er «hjemme» i Bergen. Alle som har levd et liv på farten vet jo hvor mange kvitteringer som hoper seg opp og hvor enkelt det er å miste oversikten. Svinn på kvitteringer har vært et kjempeproblem. Etter at vi byttet til et skybasert regnskapssystem for to år siden har vi imidlertid fått full kontroll. Med mobil-appen til PowerOffice Go har vi fått en vanntett rutine som er så enkel å utføre at man faktisk gidder å gjøre den. Det er bare fiske fram mobilen, ta et bilde, velge hva det er og hvilket tur-nummer det respektive bilaget tilhører, og laste det rett opp til riktig sted i regnskapet. Og jeg kan sitte hvor jeg nå enn måtte være og kontere og kontrollere at alt blir korrekt ført. Akkurat når det måtte passe meg, sier Simonsen.
Et oppegående system for fremtiden
Det var Teamleder/Autorisert regnskapsfører Bente K. Fjeldsbø i SpareBank 1 Regnskapshuset SR, som for to år siden fikk Bergen Distribusjon Selskap til å prøve ut PowerOffice Go. Det har hun ikke angret på. Tvert i mot skulle hun ønske at flere kunder gjorde samme valget. Ikke bare er PowerOffice Go moderne og utnytter dagens teknologi og mange muligheter for digital arbeidsflyt, det har også det man trenger av funksjonalitet. Dessuten oppdateres det fortløpende.
– Der de fleste andre regnskapsprogrammer har digitalisert en gammel måte å jobbe på, har PowerOffice Go lagt til rette for reell samhandling. Det er for eksempel en stor berikelse at kunden har akkurat den samme tilgangen som meg. I mindre moderne regnskapsprogrammer får man typisk alt av bilag på slutten av måneden, noe som medfører at resultatet gjerne er to måneder gammelt innen kunden får innblikk i tallene. Dette gjør at jeg med PowerOffice Go kan komme med tiltak med en gang noe ikke er helt som det skal. I motsetning til før da en kunde kunne drive i god tro i to måneder før den aktuelle utfordringen ble synlig. Jeg er overbevist om at PowerOffice Go representerer morgendagens måte å jobbe effektivt sammen på, sier Fjeldsbø i SpareBank 1 Regnskapshuset SR.
Tallene i sanntid
Noe eksakt tall på hvor mange timer han sparer i løpet av året med et skybasert og brukervennlig system, tør ikke Simonsen anslå. At det er mye er han dog ikke i tvil om. Ikke minst har den løpende kontakten med SpareBank 1 Regnskapshuset SR sunket betraktelig. Det meste av kommunikasjon og nødvendig oppfølging foregår i PowerOffice Go.
– Vi har brukt det samme regnskapsbyrået i mange år. De holder praktisk talt til på andre siden av gangen. Allikevel er jeg sjelden innom mer enn en tre – fire ganger i måneden, og da gjerne for mer overordnede spørsmål og råd. Det praktiske arbeidet fra dag til dag – som fakturering, bilagshåndtering, lønn og kontering – tar vi i skyen. PowerOffice Go har uten tvil gitt oss en mye enklere hverdag, men kanskje enda viktigere er luksusen ved å alltid ha rykende ferske tall – alltid oppdatert i sanntid – å forholde seg til i den daglige driften. Jeg er veldig godt fornøyd. Regnskapssystemet fungerer hundre prosent. Menneskene bak systemet er dessuten flinke til å gjøre oppdateringer og holde oss orientert om hva som er nytt, avslutter Simonsen.