Boost.ai er blant Norges aller beste veksthistorier akkurat nå. Den voldsomme utviklingen setter store krav til økonomistyringen. Vi har sett på hvordan mennesker og verktøy jobber for å holde følge med veksten.
Sommeren 2016 ønsket tre unge menn å erobre verden innen kunstig intelligens, nærmere bestemt chatbots – roboter for kontakt med mennesker. De traff planken: Tre ansatte i Sandnes er blitt til 70. Omsetningen i hele 2017 var 13 millioner kroner, sommeren etter 4,5 millioner kroner i måneden. Det åpnes kontorer i London og USA, og siste emisjon verdsatte selskapet til 500 millioner kroner.
System som tåler supervekst
Veksten og den digitale suksesshistorien til selskapet boost.ai kan ta pusten fra de fleste. Økonomistyringen har imidlertid ikke noe annet valg enn å holde følge. Ja, aller helst skal mennesker og systemer som tåler enda høyere tempo – for å være beredt på en vekst i tråd med ambisjonene og potensialet.
– Jeg mener at vi i boost.ai har valgt en løsning for økonomistyring som virkelig kler selskapet vårt, sier gründer Henry V. Iversen i boost.ai.
– Vi har et sømløst samarbeid med SpareBank 1 Regnskapshuset SR og våre egne kolleger. Med PowerOffice Go som felles plattform har vi ikke bare det fremste av digitale regnskapsløsninger, men også det beste utgangspunktet for å høste av økonomi- og rådgivningskompetansen til våre regnskapsførere, sier Iversen.
Ansatte
Mill. omsetning
Effektivitet med smarte verktøy
Han utdyper dette med følgende eksempler:
– Det er klart det kler oss som driver med kunstig intelligens å velge et regnskapssystem som lærer seg å kjenne igjen bilag, og som blir bedre jo mer vi bruker det. Med PowerOffice Go har vi selvsagt full tilgang til alle tall uavhengig av om vi er på mobil, nettbrett eller laptop. Og tilknyttede apper som for eksempel for reiseregning effektiviserer arbeidet for kollegene i økonomiavdelingen. Mine kolleger i økonomiavdelingen sier at verktøyene er enklere og mer brukervennlige enn noe annet de har jobbet med før.
Stålkontroll og sømløst samarbeid med regnskapfører
Iversen sier at den sterke veksten forutsetter stålkontroll på økonomien.
– Derfor er samarbeidet med SpareBank 1 Regnskapshuset SR helt essensielt for boost.ai. Her spiller systemvalget en nøkkelrolle: Når regnskapet til en hver tid er tilnærmet live og vi er på samme plattform, blir det i praksis svært enkelt å be regnskapsfører om råd – og for dem å være proaktive overfor oss. Den som sitter på regnskapet har jo et unikt utgangspunkt til å være en husdoktor for selskapet. Jeg opplever at PowerOffice Go gjør det svært enkelt for regnskapsfører å ta denne rollen.
PowerOffice Go legger også til rette for at Iversens kolleger i egen økonomiavdeling enkelt kan la regnskapsfører overta mer løpende arbeid i perioder med knappere ressurser. Dette blir ofte svært nyttig og verdifullt for en avdeling som må håndtere helt andre ting enn bokføring og rapportering for et selskap i sterk vekst. Andre ganger jobber regnskapsfører og kunde i samme verktøy til samme tid.
Likhetstrekk mellom boost.ai og PowerOffice
– Jeg vil også trekke fram det jeg opplever som likhetstrekk mellom PowerOffice og oss i boost.ai. De er også en bedrift i kraftig vekst. Det igjen kan ha noe å gjøre med den holdningen vi blir møtt med. Ofte blir våre forslag til forbedringer av løsningen tatt inn i neste oppdatering. Og når vi ringer får vi både vennlig og god hjelp. De er jordnære og foroverlente på en måte som vi liker og tror på, sier Iversen.
– PowerOffice Go har fungert glimrende for oss helt fra vi startet selskapet. Etter hvert som vi har fått større behov er det ikke bare et svært skalerbart system. PowerOffice Go integrerer veldig bra med andre systemer, og det kommer stadig nye «add-ons» fra andre leverandører som gir oss stor verdi innenfor blant annet analyse og rapportering.