Blogg

Åpnet «garasjeporten» og trodde knapt det hun så

Åpnet «garasjeporten» og trodde knapt det hun så

Publisert 08.03.2019

Blogg

Åpnet «garasjeporten» og trodde knapt det hun så

Åpnet «garasjeporten» og trodde knapt det hun så

Publisert 08.03.2019

Salhus leverer pene og velfungerende garasjeporter til privatpersoner og bedrifter. Kunne regnskapet til egen bedrift bli like pent – og samtidig gi daglig leder et bedre liv som privatperson? – Etter en hard og god arbeidsuke, når jeg trengte å koble av, visste jeg at det var skippertak som skulle vært gjort. Det hang over […]

Salhus leverer pene og velfungerende garasjeporter til privatpersoner og bedrifter. Kunne regnskapet til egen bedrift bli like pent – og samtidig gi daglig leder et bedre liv som privatperson?

– Etter en hard og god arbeidsuke, når jeg trengte å koble av, visste jeg at det var skippertak som skulle vært gjort.

Det hang over meg

Det sier daglig leder, Kjersti Jakobsen, i Salhus Garasjeporter AS. Bedriften med fem ansatte har i 30 år levert garasjeporter til bedriftsmarkedet og privatmarkedet. Fra Avaldsnes på Karmøy, like sør for Haugesund, setter de sammen porter til kunder i hele regionen – og andre steder i landet.

– Vi er en liten bedrift, og det var ikke det at regnskapet tok så veldig lang tid hver gang, men det hang alltid over meg. Jeg førte regnskapet selv, og det kom i tillegg til ansvaret jeg har som daglig leder og som den som står for salget, sier hun.

Ikke nok med at vissheten om bokføringen skapte mentalt stress; når regnskapet ble utsatt ble også oppfølgingen av utestående kundefordringer stemoderlig behandlet. Du kan ikke purre noen før du vet om de har betalt eller ikke.

Tok et oppgjør med det tungvinte

Avaldsnes har lenge huset handlekraftige folk som tar grep når ting bør forbedres. Noen steinkast fra Salhus Garasjeporter ligger en gammel kongsgård etter Harald Hårfagre, mannen som samlet Norge til ett rike så han kunne klippe håret med god samvittighet.

I fjor tok Kjersti kontakt med en bekjent i Tveit Regnskap. Det familieeide firmaet har med stabil vekst gjennom mange år vokst til å bli en de største leverandørene av regnskapstjenester på Sørvestlandet. Med hovedkontor i Skjold har firmaet nå nesten 20 kontorer, 200 ansatte og 150 millioner kroner i omsetning – og nesten 5.000 kunder.

– Tveit Regnskap var de som reagerte først da jeg ville og trengte hjelp. Mange av kundene deres har tydeligvis vært i samme situasjon som meg, for de utviste stor forståelse for alle utfordringene en slik liten bedrift møter.

Nesten for godt til å være sant

I et av de første møtene ble Kjersti presentert for et nytt regnskapssystem, PowerOffice Go. Sammen med andre av Tveit Regnskap sine kunder deltok hun også på et foredrag om regnskapsprogrammet.

Du tror det nesten ikke før du får se det, sier Kjersti.

Hun er svært fornøyd med hvor enkelt, effektivt og automatisk alt går. Det gjelder for eksempel arbeidsflyten fra Salhus Garasjeporter sender ut et tilbud, til det blir en ordre, som fører til fakturering og automatisk bokføring. Tilsvarende gjelder for innkommende fakturaer. Koblingen til nettbanken gjør at Kjersti sjelden trenger å logge seg inn i nettbanken mer.

– Jeg ser nøyaktig den samme statusen som regnskapsførerne. Sammen har vi laget et veldig oversiktlig dashboard der vi begge kan følge med på de viktigste tallene for firmaet. Dashboardet er alltid oppdatert og regnskapet avstemt med banken.

– Dette er ting som gjør at regnskapsjobben ikke på langt nær er så ensomt som før. Og ikke minst, det er noe som gjør at jeg nå også kan koble skikkelig av når det er helg og ferie.

En selvgående kunde

Det er Trygve Nygaard og Leena Thomson i Tveit Regnskap som har kundedialogen med Kjersti og Salhus Garasjeporter.

– Kjersti er veldig selvgående, og vi ser jo at hun har jobbet med regnskap i mange år. Når hun har tidligere erfaringer å sammenligne med, er det desto hyggeligere å høre hvor fornøyd hun er med å ta i bruk dette verktøyet, sier Leena.

– La oss understreke at denne erfaringen på ingen måte er noen forutsetning for å bruke PowerOffice Go. Alle kan gå raskt fra nærmest null regnskapserfaring til å bli en stødig bruker. De aller fleste kan bli veldig selvgående – hvis de vil. Verktøyet er tilpasset at regnskapsfører og kunde selv kan velge hvor mye som gjøres av hver av dem.

En rimelig løsning for Salhus

Blant oppgavene som Kjersti har valgt å gjøre selv, er å fakturere – noe hun gjør mer enn 20 ganger hver uke. Det er ikke minst fordi det er blitt enkelt å gå fra tilbud til kunden og så videre til fakturering.

– Jeg valgte jo å skaffe oss en regnskapsfører fordi jeg ønsket mindre stress og desto mer fokus på det vi kan og liker best å gjøre, nemlig å selge og levere garasjeporter. Det er en veldig fin «bonus» at jeg nå ser at prisen på regnskapstjenester og lisenser knapt er høyere enn det jeg betalte i lisenser på regnskapssystemet vi brukte før.

Lønn i samme system

Tidligere hadde Salhus Garasjeporter et eget lønnssystem. Nå kjøres også lønn i PowerOffice Go.

– Kjersti godkjenner timelistene, som også ligger i systemet, og så kjører vi lønn. Som et stort regnskapsfirma kjenner vi alle lønnssystemer, og vi kan trygt bekrefte at PowerOffice Go fungerer glimrende, sier Leena.

Befriende enkelt regnskapssystem