Restauranteier kuttet 30% av kontortiden

Del artikkel:

For en kokk betyr mindre tid på kontoret mer tid i restauranten. Siri Tømte på Elverum har erfart hvordan bytte av regnskapssystem har gitt innsparinger, mindre frustrasjon og mer tid til gode diskusjoner med regnskapsføreren.

Siris Delikatesse, Spisested og Catering AS sparer verken på bokstaver i firmanavnet eller smak i maten, som siden 2013 har vært et populært tilbud i Elverum. I 2018 har hun derimot spart både tid og frustrasjon på å gjøre regnskapet annerledes.

– Jeg anslår at jeg sparer 30 prosent av min arbeidstid ved at firmaet bruker TheVIT og PowerOffice Go. Dette er tid som jeg nå kan bruke på det jeg bør og ønsker gjøre mer av, nemlig å være kokk. Da vi nylig hadde en naturlig avgang på en ansatt kokk, kunne vi derfor la være å ansette en ny person. Det er klart dette får betydning på økonomien, sier daglig leder Siri Tømte.

Hun anslår at rundt to tredeler av omsetningen på drøyt 11 millioner kroner kommer fra restauranten, resten fra catering og butikken.

Et tidkrevende regnskap som aldri var ajour 

Kokken har ikke alltid vært like fornøyd med kredit og debet.
– Før måtte jeg hver dag sette av flere timer til å håndtere administrative oppgaver. Det var bilag i posten, tungvint registrering av bilag, kidnummer og beløp i nettbanken, mange permer… Selv om jeg strevde aldri så mye var regnskapet aldri ajour, og jeg fikk det gjerne halvannen måned etterpå.
Tømte sier at regnskapet var mer eller mindre ubrukelig for henne. I tillegg skapte det store tidsetterslepet et praktisk problem for å purre opp utestående kundefordringer.

Siri Tømte i Siris delikatesse, spisested og catering AS, Anne Salvesen og Svein Helge Alme fra TheVit
Siri Tømte i Siris delikatesse, spisested og catering AS, Anne Salvesen og Svein Helge Alme fra TheVit

Et møte ble til store endringer

For et års tid siden traff hun Anne Salvesen i TheVIT på et nettverksmøte, og noen møter senere var hun overbevist om å bytte både regnskapsfører og programvare. Hun har ikke angret:
– I dag er alle svakhetene og frustrasjonene snudd til noe helt annet. Med PowerOffice Go går alt det tungvinte mye raskere og smidigere; alle disse heller kjedelige «må-tingene» er nå blitt automatisert og kraftig effektivisert. Kort sagt, det går langt raskere å betale det jeg skylder og få inn det jeg har til gode hos kundene.

Effektivisering for en travel leder 

Den daglige lederen er ofte på farten, og da setter hun stor pris på de mange produktfordelene ved PowerOffice Go.
– Jeg kan følge med på økonomien i firmaet uansett hvor jeg er, og jeg kan enkelt gå inn på mobiltelefonen for å godkjenne betalinger. Det er også svært effektivt og enkelt å bruke mobiltelefonen for å registrere alle de små utleggene som vi har i et firma som vårt. Da slipper vi å ta vare på kvitteringer.

Gode råd fra regnskapsfører 

Tiden som spares går også med til nyttige diskusjoner med Anne, som er blitt en verdifull sparringpartner for firmaet.
– Nå har Anne og jeg samme oversikt over økonomien. Vi ser jo nøyaktig det samme når vi er inne i plattformen. Dette gjør at vi snakker mer sammen om viktigere ting enn bilag og rapportering. Anne gir meg veldig gode råd som får meg til å tenke på hvordan jeg kan effektivisere driften og samtidig få til en vekst i omsetningen.
– Hvordan var overgangen, gikk det greit å bytte?
– Årsaken til at jeg levde med frustrasjonen altfor lenge, var en frykt for at det ville være krevende for meg å endre system. Det hadde jeg ingen grunn til; byttet har gått over all forventning.

Klar til å prøve PowerOffice Go?